New Business Challenge – Ghana
5In 2014 wilden de minister van Buitenlandse zaken en de Nederlandse Ambassade in Ghana studenten en young professionals betrekken bij de handelsmissie en SustainableMotion werd gevraagd om een oplossing daarvoor te verzinnen. We ontwikkelden het concept van een internationaal uitwisselingsprogramma waar Ghanese en Nederlandse talenten in gemixte teams nieuwe business mogelijkheden ontdekken voor Nederlandse bedrijven. Inmiddels hebben we het internationale project alweer voor de 8e keer georganiseerd samen met onze Ghanese partners en heeft het project als blauwdruk gediend voor projecten in andere landen.
Door het stimuleren van handel en investeren in opkomende landen wilde minister Ploumen met haar handelsmissie “Aid to Trade” de economische en culturele ontwikkeling tussen landen verbeteren. Op basis van ons concept van de Sustainable Business Challenge zijn wij gevraagd een opzet te ontwerpen en uit te voeren om jong talent bij de handelsmissie te betrekken. Na het succes in 2014 heeft SustainableMotion een éénjarige en vervolgens tweemalige een driejarige tender gewonnen om het project opnieuw uit te voeren, waarmee door continuïteit het project wordt versterkt.
Project
Met onze ervaring van de Sustainable Business Challenge, zetten we de vraag van de minister om in een internationaal uitwisselingsprogramma tussen beide landen. Zowel in Ghana als Nederland worden 20 studenten en young professionals geselecteerd die in multidisciplinaire teams worden ingedeeld. 5 Nederlandse bedrijven die zaken doen of willen doen in Ghana formuleren elk hun uitdaging waar zij een oplossing voor zoeken. In een programma met 2 studiereizen werken de 40 jonge talenten samen aan ideeën voor de toekomst:
- Studiereis Nederland: begin juli reizen alle Ghanese deelnemers af naar Nederland waar ze zowel de cultuur als de deelnemende bedrijven leren kennen. Deze eerste studiereis gebruiken wij om de deelnemers te ondersteunen met workshops en trainingen om het ondernemende en creatieve proces te begeleiden.
- Studiereis Ghana: aan het einde van de maand reizen de Nederlandse de Ghanese deelnemers achterna om in Accra, Ghana samen verder te werken aan de cases. In deze studiereis staan werkbezoeken centraal om de ideeën te toetsen die zij meenamen uit de week in Nederland. Aan het einde presenteren de teams hun ideeën en kiest een onafhankelijke jury de winnaar.
Afgelopen zomer was de 8e editie. 40 gemotiveerde Ghanese en Nederlandse talenten werkten samen aan business cases van Allianz, Closing the Loop, Farmerline, Tempohousing en Solidaridad. De teams presenteerden hun oplossingen op de residentie van de Nederlandse ambassadeur in Accra. Ook dit jaar waren de juryleden en de deelnemende bedrijven verrast van de hoge kwaliteit van de oplossingen van de teams. Uiteindelijk won Solidaridad met hun innovatieve oplossing om minimaal inkomen voor boeren te garanderen.
Organisatie
Het concept van de New Business Challenge is ontwikkeld en uitgevoerd door SustainableMotion. Door het winnen van drie tenders voerden wij het project voor de 8e keer uit. Vanaf 2023 zal dit project worden afgerond.
Resultaat
In de afgelopen 8 edities van de New Business Challenge hebben 240 Nederlandse en Ghanese deelnemers samen gewerkt in multidisciplinaire teams en zijn tot innovatieve oplossingen gekomen voor 30 Nederlandse bedrijven die zaken doen in Ghana. De challenge stimuleert duurzame bedrijvigheid in de private sector en het ontdekken van nieuwe business mogelijkheden voor bedrijven die opereren in het buitenland. Niet alleen de bedrijven hebben nieuwe inzichten opgedaan, maar ook de deelnemers hebben hun professionele carrière een boost gegeven.
In een enquête gaven deelnemende bedrijven aan erg enthousiast te zijn over deelname. Ze hebben frisse ideeën en inzichten op gedaan voor nieuwe business mogelijkheden en toekomstige projecten. Zo gebruikte bijvoorbeeld Maxim Nyansa (deelnemend bedrijf 2016) een van de oplossingen voor hun nieuwe bedrijfspropositie. “De teams hebben waardevolle contacten gelegd en bleven nieuwe contacten leggen, ook na het programma” vertelt de bedrijfsvertegenwoordiger van Maxim Nyansa.
Voor de jonge talenten is deelname aan de challenge een levensveranderende ervaring. Zowel de Nederlandse als Ghanese deelnemers leren elkaars cultuur kennen en leren hoe ze kunnen ondernemen in een nieuwe omgeving. Ze ontwikkelden hun ondernemende vaardigheden en vergrootten hun kennis over innovatie, wat significant carrièrekansen verbetert. 24% van de deelnemers vond direct na deelname een baan en 13% zette een eigen bedrijf op.
Het concept van deze challenge was niet alleen succesvol in Ghana. SustainableMotion realiseerde een op maat gemaakt programma voor de World Expo in Astana, Kazachstan. Daarnaast werd de Ambassade in Nigeria geïnspireerd om een programma te organiseren gebaseerd op dit concept. Kortom, een concept dat overal ter wereld werkt.