Anders Reizen Expeditie

Met 60 grote organisaties is Anders Reizen een coalitie die samen ruim 500.000 medewerkers vertegenwoordigt. De coalitie heeft als gemeenschappelijke ambitie om de CO2-uitstoot van zakelijk reizen te halveren in 2030 (t.o.v. 2016). SustainableMotion werd gevraagd om een traject op te zetten voor Young Professionals, zodat zij werden uitgedaagd en ondersteund in het bedenken van verfrissende oplossingen voor mobiliteitsuitdagingen binnen de eigen organisatie. 

Tijdens de Expeditie werkten 21 Young professionals van 19 verschillende bedrijven samen aan ideeën om de uitdagingen op het gebied van duurzame mobiliteit op te lossen. De expeditie ging langs alle organisatie en gaf daarmee inzicht in de cross sectorale problemen. Met dit inzicht konden de deelnemers hun eigen organisatie in om aan de slag te gaan. Een expeditie langs verschillende bedrijven met overstijgende uitdagingen. Dat gaf zowel inspiratie, kennisdeling, maar vooral ondersteuning in de zoektocht naar nieuwe ideeën in binnen grote organisaties.

 

Project

Over een periode van 6 maanden gingen de 21 deelnemers aan de slag om nieuwe ideeën te bedenken om uitdagingen, binnen hun eigen organisatie voor duurzamere mobiliteit, op te lossen. Tijdens de kick-off leerden alle deelnemers elkaar en het programma kennen. Een belangrijk onderdeel is het langsgaan bij andere bedrijven, dus werden alle deelnemers uitgenodigd om een werkdag te hosten. Elke hostende organisatie mag een actuele best practice inbrengen, waar alle deelnemers vervolgens meedenken over de overgebleven uitdagingen. Op deze manier krijg je direct cross sectorale input en leren de deelnemers meer over hoe andere bedrijven met mobiliteitsuitdagingen omgaan. Elke maand was er een nieuwe bijeenkomst op een andere locatie. In de ochtend werd begonnen met de brainstorm voor de host. In de  middag was er een ondeestuenend programma waar de deelnemers aan de slag gaan met een eigen vraagstuk die ze zelf hebbeb ontdekt in de organisatie. Elke werkdag krgen de deelnemers tools aangereikt om een innovatieproces te kunnen doorlopen. Van het zoeken naar een uitdaginge, de vraaganalyse, het createive proces en de validatie aan het eind.

Corona

Helaas brak de corona crisis uit in het midden van de expeditie. Daarmee moesten de laatste dagen online plaatsvinden. Hierdoor werd ook de focus verschoven voor veel deelnemers in de dagelijkse werkzaamheden. Dit betekende dat er niet veel ruimte meer over was om dit traject goed te volgen. Desondanks hebben de meeste deelnemers toch hun best gedaan en wij zijn positief verrast door de uitkomsten die de deelnemers toch nog hebben kunnen presenteren in het afsluitende Ebook.

  • Kick-off: de deelnemers ontmoeten elkaar, nemen kennis van het koploperbeleid en signaleren uitdagingen binnen de eigen organisatie. Hierin werden zij door een trainer ondersteund.
  • 5 Werkdagen: elke werkdag wordt gehost door een deelnemend bedrijf. In de ochtend deelt dit bedrijf best practices. In de middag gaan de YP’s aan de slag met uitdagingen binnen de eigen organisatie.
  • Implementatie: na de expeditie worden de deelnemers gestimuleerd om de oplossingen ook daadwerkelijk te implementeren.
  • CEO event: de bedachte oplossingen worden op 9 juni in een E-Book gepresenteerd aan de CEO’s van de deelnemende organisaties.

Organisatie

SustainableMotion ontwikkelde het concept en deed de gehele productie. In samenwerking met het programmateam Anders Reizen zijn de details uitgewerkt.

Resultaat

De out-of-the-box, cross-sectorale ideeën zijn samengevat in het E-Book “De slagkracht van Young Professionals“. Daarmee geven zij managers en CEO’s nieuwe inzichten, ideeën en handvatten om aan de slag te gaan.

Gerelateerde projecten

Sustainable Policy Lab Changemaker Challenge

Project:
In opdracht van | Eigen initiatief | Samenwerking

Focus groep:
Studenten | Young professionals | Professionals

Type:
Expeditie

Bereik:
Lokaal | Nationaal | Internationaal

Diensten:
Conceptontwikkeling | Project management | Productie

Aantal deelnemers:
21

In samenwerking met: